Qualiview bij de Vereniging Topfysiotherapie

8 oktober 2018

Samen bewegen naar beter

“Vanuit fysiek oogpunt kun je heel goed inschatten wat een lichaam kan. Maar emoties en stress spelen daarbij ook een grote rol,” zegt fysiotherapeut Ton Vogelaar van de Vereniging Topfysiotherapie. “Dat maakt het contact met onze patiënten heel persoonlijk en daarom werk ik graag met Qualiview. Het is een tool waarmee wij onze patiënten op een prettige, respectvolle manier betrekken bij de optimalisering van onze dienstverlening.”

In Brabant vormen 24 fysiotherapiepraktijken samen de vereniging Topfysiotherapie en bundelen op deze manier hun kennis en kracht. Ton Vogelaar: “Onze missie is om op een zorgvuldige wijze efficiënte zorg te verlenen met compassie. Echt contact is daarbij heel belangrijk, want als fysiotherapeut heb je wetenschappelijke kennis over het lichaam en de klachten van de patiënt maar het kan niet alleen van één kant komen. Het is van belang dat de patiënt inzicht krijgt in zijn klacht, de oorzaak en zijn eigen gedrag. Zo maak je als het ware samen een dans naar beter, waarbij je ook de kans op recidivering omlaag brengt.”

Continue focus op kwaliteitsverbetering

Naast het besef dat je alleen samen met de patiënt de meest efficiënt zorg kunt leveren, onderscheidt Topfysiotherapie zich met een sterk aanwezig kwaliteitsbeleid en het eigen keurmerk Topfysiotherapie. Dit houdt in dat alle processen, zoals het managementsysteem en de inhoud van patiëntendossiers worden getoetst op kwaliteit via een externe audit door een erkend auditbureau. Ton: “Ons motto is ‘samen bewegen naar beter’. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat een continue focus op kwaliteitsverbetering de basis is voor goede zorg. Die visie deel ik met Qualizorg, zij benadrukken dat ook in hun communicatie en dat is waarom ik het contact met hun zo prettig vind. We hebben niet voor niets de overeenkomst met hen verlengd.”

Ton Vogelaar, Topfysiotherapie
De feedback die we met Qualiview ontvangen geeft ons de mogelijkheid om het positieve effect en de schoonheid van ons werk te bekrachtigen. Dit motiveert om die goede zorg met plezier te blijven leveren

Ton Vogelaar, Topfysiotherapie

Voldoen aan de hoogste ISO normering

Een ander belangrijk punt tegenwoordig is dataveiligheid. Ton: “We moeten zorgvuldig omgaan met privacygevoelige gegevens, maar het mag niet ten koste gaan van het proces. Zo is het heel belangrijk dat er korte lijntjes zijn tussen zorgverleners onderling. Je ziet dat dataveiligheid bij Qualizorg zeer serieus wordt genomen en dat verwacht ik ook van een toonaangevend bedrijf op dit vlak. Qualiview voldoet aan de hoogste ISO normering op dat gebied, dat is voor mij een bevestiging dat ze hun zaken goed op orde hebben.”

”Qualiview voldoet aan de hoogste ISO normering op dat gebied, dat is voor mij een bevestiging dat ze hun zaken goed op orde hebben”

Hoe onze zorgverlening wordt ervaren

“Mede dankzij de verbetertips uit de PREM hebben we verschillende zaken verbeterd. Een voorbeeld is dat we nu telefonisch veel beter bereikbaar zijn. Dat hebben we opgelost door een extern bureau in te schakelen om de telefoon aan te nemen. Dat werkt heel handig. Ook als we bijvoorbeeld praktijkoverleg hebben of onze secretaresse is ziek, is onze bereikbaarheid optimaal. Ook hebben we op basis van een tip doorgevoerd dat patiënten duidelijk zien welke fysiotherapeut in welke kamer te vinden is. Dit soort zaken hebben een positief effect op hoe onze zorgverlening wordt ervaren.”

Het positieve bekrachtigen

“In het werkveld is niet iedereen altijd even enthousiast over het gebruik van de PREM-vragenlijst. Persoonlijk zie ik vooral meerwaarde en ook hier geldt uiteraard, hoe meer data des te beter je inzicht wordt. Wanneer je patiënten aangeeft dat je echt naar de feedback kijkt en vraagt of ze de vragen daarom willen beantwoorden, stijgt het invulpercentage aanzienlijk. Ook medewerkers die een enquête eerst nog spannend vonden zijn nu enthousiast. De feedback die we met Qualiview ontvangen geeft ons de mogelijkheid om het positieve effect en de schoonheid van ons werk te bekrachtigen. Dit motiveert om die goede zorg met plezier te blijven leveren.”