Oplossingen
Qualizorg heeft specifieke oplossingen voor praktisch alle disciplines in de eerstelijnszorg.
OVER QUALIZORG
Qualiview
Over ons
Jazeker. Je vind deze in 'Aan de slag voor medewerkers' en/of 'Aan de slag voor hoofdgebruikers'.
Voor het inloggen in Qualiview Outcome Manager ga je in je internetbrowser naar https://portaal.qualiview.nl.
Log vervolgens in met je gebruikersnaam (e-mailadres) en je wachtwoord. We adviseren om een veilige internetbrowser als Chrome, Firefox of Safari te gebruiken. Gebruik geen Internet Explorer die wordt sinds 2019 niet meer onderhouden door Microsoft.
Voorheen was het mogelijk om vanuit je EPD door te klikken naar het ROM-portaal. Vanwege veiligheidsredenen wordt in het nieuwe ROM-portaal, Qualiview Outcome Manager, gevraagd om in te loggen. Dit betekent dat je vanuit je EPD kunt doorklikken naar het ROM-portaal, waar je eerst moet inloggen om er gebruik van te kunnen maken.
Klik op ‘Cliënten’ in hoofdnavigatie aan de linkerkant van de pagina. Rechtsbovenin verschijnt het icoon ‘+ Cliënt’. Vul vervolgens de verplichte velden in en klik op ‘+ Toevoegen’. Je cliënt is nu toegevoegd. Werk je met een koppeling, dan wordt een nieuwe cliënt automatisch aangemaakt zodra je op de 'romknop' in je EPD klikt.
Als je een cliënt niet kunt vinden in je cliëntoverzicht zijn er twee mogelijke oplossingen. Of je cliënt staat bij de medewerker ‘Imported clients Reflectum’, of je cliënt is bij een andere medewerker toegevoegd.
Imported cliënts
Dit is een groep waar alle cliënten staan welke we niet hebben kunnen matchen aan een actieve medewerker van de organisatie (zie ook de vraag "Ik heb een medewerker 'Imported Clients'. Wat betekent dit?".
Zorg dat je in dezelfde autorisatiegroep zit als de medewerker ‘Imported Clients’.
Dit doe je als volgt:
Andere medewerker
Als je cliënt bij een andere medewerker te vinden is kun je hem/haar vragen deze cliënt aan jou over te dragen. Klik in de hoofdnavigatie op 'Cliënten'. In dit totaal overzicht van alle cliënten klik je in de laatste kolom het op het driehoekje. Kies voor de optie 'Cliënt overdragen'. Selecteer vervolgens de juiste collega. Kijk voor meer informatie naar hoofdstuk 1.5 van de handleiding.
Waarom is dit zo?
In QuestManager, de applicatie die je hiervoor gebruikte, is vaak geen rechtstreekse relatie tussen cliënt en behandelaar. Bij verreweg de meeste praktijken konden alle behandelaars bij de dossiers van alle cliënten van de praktijk. Dit past niet meer bij deze tijd. Bij de ontwikkeling van Qualiview Outcome Manager hebben wij daarom als uitgangspunt dat enkel de behandelaar van de cliënt toegang heeft tot het dossier, tenzij er autorisatiegroepen zijn ingesteld. Dit betekent dat wij met de datamigratie op een aantal manieren de link hebben gelegd tussen behandelaar en cliënt. Voor sommige cliënten was het echter niet mogelijk om een link te leggen, en andere cliënten hadden misschien een link met meer dan één medewerker.
De medewerker ‘Imported Clients’ is gemaakt om cliënten waar wij de juiste behandelaar niet van weten aan te koppelen. Als alle cliënten uiteindelijk in Outcome Manager bij de juiste medewerker staan kun je deze medewerker verwijderen. Je kunt een cliënt overdragen naar een andere medewerker. Hoe je dit doet lees je in 1.5 van de handleiding.
In QuestManager, de applicatie die je hiervoor gebruikte, is vaak geen rechtstreekse relatie tussen cliënt en behandelaar. Bij verreweg de meeste praktijken konden alle behandelaars bij de dossiers van alle cliënten van de praktijk. Dit past niet meer bij deze tijd. Bij de ontwikkeling van Qualiview Outcome Manager hebben wij daarom als uitgangspunt dat enkel de behandelaar van de cliënt toegang heeft tot het dossier, tenzij er autorisatiegroepen zijn ingesteld. Dit betekent dat wij met de datamigratie op een aantal manieren de link hebben gelegd tussen behandelaar en cliënt. Voor sommige cliënten was het echter niet mogelijk om een link te leggen, en andere cliënten hadden misschien een link met meer dan één medewerker.
Om een vragenlijst naar één van je cliënten te sturen ga je eerst naar het overzicht van je cliënten.
Klik vervolgens op de cliënt die je wilt uitnodigen. Kies daarna voor het tabblad ‘Metingen’. Klik op ‘Toevoegen’ en vul de velden in om de meting klaar te zetten:
Er zijn verschillende manieren om te zien of een vragenlijst is ingevuld.
Het kan natuurlijk voorkomen dat een cliënt de vragenlijst niet heeft ingevuld binnen de geldigheidsduur die je bij het klaarzetten hebt ingesteld. In dat geval kun je, als dat gewenst is, een nieuwe vragenlijst inplannen.
Om een ingevulde vragenlijst van één van je cliënten te bekijken ga je eerst naar het overzicht van je cliënten. Klik op de juiste cliënt en kies daarna voor het tabblad ‘Resultaten’. Daar vind je het overzicht van alle ingevulde vragenlijsten van deze cliënt. Achter de resultaten die je nog niet eerder hebt bekeken staat een uitroepteken onder de kolom ‘nieuw’.
Klik op het oogje om de resultaten te bekijken. Vervolgens kun je kiezen voor verschillende tabbladen, zoals Samenvatting, Alle grafieken, Voortgang en Antwoorden.
Subschalen, labels, normen en cutoff scores van vragenlijsten zijn beschikbaar wanneer hier onderzoek naar is gedaan. Selecteer de normgroepen in het tabblad 'Voortgang' om hier inzicht in te krijgen. Daarna kun je op de verschillende subschalen in het tabel klikken om per subschaal de voortgang te bekijken.
De antwoorden en de subschaalscores kunnen geëxporteerd worden naar een PDF bestand. Ook de grafieken kunnen afzonderlijk geëxporteerd worden naar een PDF bestand.
Het versturen van een vragenlijst naar een relatie van een cliënt gaat op dezelfde wijze als naar een cliënt. In dit geval moet je wel eerst de relatie aanmaken als deze nog niet bestaat.
Ga in het cliëntoverzicht naar het tabblad ‘Relaties’. Aan de rechterkant zie je hier de bestaande relaties, aan de linkerkant kun je nieuwe relaties toevoegen. Nadat je de nieuwe relatie hebt toegevoegd volg je de stappen van ‘Hoe stuur ik een vragenlijst naar mijn cliënt’ en kies je bij het uitnodigen voor ‘Relatie’.
Wanneer je gebruik maakt van een koppeling tussen Qualiview Outcome Manager en je EPD, dan moeten de gegevens van je cliënt in je EPD gewijzigd worden. Als je daarna op de ROM-knop klikt, worden deze gegevens automatisch overschreven in Qualiview Outcome Manager. Maak je geen gebruik van een koppeling? Ga dan in Qualiview Outcome Manager naar het tabblad Details Cliënt en pas daar de gegevens van je cliënt aan.
Je kunt in het tabblad geschiedenis zien of en wanneer er een vragenlijst naar de cliënt is verzonden. Lijkt de e-mail niet te zijn aangekomen? Dan zou je samen met de cliënt het volgende na kunnen gaan:
Als de cliënt toch de e-mail uitnodiging niet kan vinden en wel de vragenlijst in wil vullen, zet dan een nieuwe vragenlijst klaar.
SQ48 heeft twee normgroepen, namelijk normalen en patiënten. Deze zijn te selecteren als normgroep in het tabblad ‘Voortgang’ bij resultaten van de SQ 48. Voor beide groepen zijn gemiddelden en cutoff scores bekend.
Voor de normgroep ‘Normalen’ zijn bij de cutoff scores kleuren in de grafiek toegevoegd onder en boven de lijn, in navolging van de documentatie. (pagina 255)
Voor de normgroep ‘Patiënten’ zijn bij de cutoff scores, kleuren toegekend waarbij de ruimte in de grafiek hoger of lager dan de cutoff score respectievelijk rood of groen gekleurd is.
Let op! Bij een aantal subschalen van ‘Patiënten’ zijn de cutoff score voor patiënten ‘0’. Om verwarring te voorkomen zij daar géén kleuren in de grafiek toegevoegd.
Voor de subschaal ‘Werk/Studie’ zijn helaas voor beide normgroepen geen referentiewaarden beschikbaar.
Voor meer informatie over het gebruik van de verschillende cutoff waardes bij de patiënt- en referentiegroep verwijzen we u naar pagina 239 ‘klinisch gebruik van de referentiewaarden’ en 241 ‘Beslissing betreffende eventuele doorverwijzing vanuit de huisarts naar de GGZ’.
Documentatie:
Download hier de volledige documentatie van de SQ48 (zie pagina 255)
Vertaling naar het Nederlands van de SQ48 (zie pagina 239 en 241)